در حال مشاهده | نشست آموزشی “اندیشه‌عکاسانه”

نشست آموزشی “اندیشه‌عکاسانه”

mehrdad-afsari

کارگاه «اندیشه عکاسانه» مهرداد افسری در هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت برگزار شد. «اندیشه و عکاسی، دو واژه‌ای هستند که عکاسان با آن درگیرند. اندیشه در عکاسی، پایه و مبنای عکاسی است و در تمام شاخه‌های عکاسی مبنا به شمار می‌رود. اندیشه  یعنی آنچه عکس ما را شکل می‌دهد.»

یک بخش/ ۱:۳۲:۳۶ دقیقه | لینک دانلود +

 

+ گزارش تصویری ( ۱ ) و ( ۲ )

مشروح گزارش نشست را نیز می‌توانید در ادامه متن بخوانید

کارگاه دوم دوشنبه ۱۰ مهر به «اندیشه عکاسانه» اختصاص داشت. در این کارگاه، «مهرداد افسری» مباحثی را مطرح کرد.
«اندیشه و عکاسی، دو واژه‌ای هستند که عکاسان با آن درگیرند. اندیشه در عکاسی، پایه و مبنای عکاسی است و در تمام شاخه‌های عکاسی مبنا به شمار می‌رود. اندیشه  یعنی آنچه عکس ما را شکل می‌دهد.»
مهرداد افسری، پس از بیان این مطالب، به طرح این مبحث پرداخت که اندیشه چیست؟ او به مبحثی قدیمی از هگل ، فلاش بک زد:«آنچه اثر هنری را به وجود می آورد روح سابجکتیو است. یعنی روح فردی همه افراد. هر چه در جهان وجود دارد یک ابژه است. ابژه، یک روح دارد که همگانی است. همه ما آن را به شکل یک شیء خاص می‌بینیم.»
وی این پرسش را مطرح ساخت که: این که از چه منظر به ابژه نگاه می کنیم حاصل چیست؟ در تجربه زیستی، (از جغرافیای زیستی تا مقطع زمانی تولد، فرهنگ، خانواده، دانشگاه، دوستان و …) تجارب زیستی افراد با یکدیگر متفاوت است. این خاستگاه باعث تفاوت عکس ها از یکدیگر می شود.
افسری، بیان کرد که اندیشه ما نسبت به هر موضوع و اتفاقی، عکس های ما را می سازد. تولیدات ما عکاسان همه به هم مشابه اند. چون همیشه از منظر همگانی به موضوع نگاه کرده ایم. به همین دلیل عکس هایی که تولید می شوند، در لایه‌های سطحی باقی می مانند.
سخنران کارگاه «اندیشه عکاسانه»، گفت:«بر مبنای نظریه رولان بارت، عکس باید یک پیام داشته باشد. بارت معتقد است عکس خانوادگی هم پیام دارد. پیام دارای شکل های مختلفی است. عکس در مجراهای مختلف می تواند پیام های مختلفی داشته باشد.»
همچنین تاکید کرد که قبل از این که در جهان خارج دنبال اتفاق بگردیم، باید در ذهن خود دنبال اتفاق باشیم.
افسری، توضیح داد:«عکاسی، تطبیق جهان با اندیشه عکاس است. به واسطه عکاسی جست و جو نمی کنیم. وقتی تفکری نسبت به موضوع نداریم، نمی توانیم عکس ماندگار بگیریم. آنچه عکس را شکل می‌دهد، اندیشه ما است.»
تاریخچه شکل‌گیری مدرنیسم نیز توسط این سخنران ارائه شد:«مدرنیسم در دوره‌ای اتفاق افتاد که تحولی در تفکر بشر رخ داد یعنی بعد از قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی. هنر قبل از دوره مدرنیسم، جنبه همگانی داشت یعنی برای روح دنیا شکل می گرفت. مثلا هنر در خدمت کلیسا بود. انقلاب مدرنیته باعث شد انسان به خلاقیت های فردی خود اعتماد کند و در نهایت  هنر رمانتیک به وجود آمد.»
وی همچنین ادامه داد:«اتفاقی که به واسطه عکاسی در هنر به وجود آمد این بود که عکاسی، جنبه دیگری را به هنر اضافه یا کم کرد. عکاسی به واسطه تکثر به عنوان یک هنر، تقدس و یگانگی را از هنر گرفت.»
او از اندیشه عکاس، یا هنرمند به عنوان عاملی که باعث ماندگای اثر می شود، یاد کرد و بر این نکته تاکید داشت که عکس باید حاصل دیدگاه عکاس باشد، نه آنچه در بیرون رخ داده.
در این زمینه توضیح داد:«برای شکل دادن به اندیشه، اول باید ببینیم چه کسی هستیم. ما در وادی تضادها به خویشتن شناسی می رسیم.»
افسری، از عکاسی به عنوان امکانی برای دیدن و امکان دیگرگونه دیدن نام برد و تاکید کرد که کوچک ترین جزئیاتی که عکس را شکل می دهد، باید برخاسته از تفکر عکاس نسبت به موضوع باشد.
او عکاسی را جست و جوی اندیشه دانست، نه جست و جوی شیء و بیان کرد که به واسطه عکاسی، اندیشه مان را جست و جو می کنیم، نه اتفاق ها را.
این سخنران درباره تاثیر صداقت در هنر گفت:«اگر عکس و اثر هنری بر اساس صداقت اندیشه ای شکل نگیرد، ممکن است عکاس در مقطعی مطرح شود، ولی ماندگار نخواهد بود. شما در عکستان نمی توانید دروغ بگویید. صداقت باعث می شود عکستان در جریان قرار بگیرد.»
وی ضمن اشاره به این موضوع که در این دوره، افراد در عکاسی طبق مد پیش می روند و اگر کسی بخواهد تاثیرگذار باشد، نباید مقطعی فکر کند، گفت:«به واسطه عکاسی، کارکرد جهان را از آن می گیرید و وارد نظام نشانه شناسی جدید می کنید. وقتی این کارکردها را می گیرید، باید یک پیام و معنا به آن اضافه کنید. اما نقطه ضعف عکس ها این است که در بسیاری از آثار عکاسی، پیام نادیده گرفته می شود.»
این نشست با پرسش‌های بسیاری از طرف شرکت کنندگان مواجه شد و همانگونه که افسری در ابتدای نشست اشاره کرد برای ارائه کامل این موضوع، کوتاه بود.
«نشست عکاسانه»، دوشنبه ۱۰ مهر در هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت برگزار شد.

نگارش شده توسط ehsan در دی ۲۷م, ۱۳۹۱ مرتبط با بخش نشست‌های آموزشی

ممنون از درج صدا . عالی بود . مر۳۰

Comment by عباس عریزپور — ۱۴ شهریور ’۹۲ @ ۸:۰۴ ب.ظ

man axs hai aghai afsari ro kheili dostdaram va ehsas mikonam az zaviehi khse khodeshon be axs negah mikonan va man ham ke daneshjoi akasi hastam omid varam rozi betonam az zaviei dide ishon man ham bebinam

Comment by razieh eshtiagh — ۱۷ مهر ’۹۲ @ ۱۱:۲۰ ق.ظ

سلام عکاسی درست انعکاس اندیشه و یا بازتاب فلسفی نگاه به یک موضوع از سوی عکاس است. به نظر من عکاسی از یک موضوع هیچ تفاوتی با اندیشیدن در رابطه با آن را ندارد.

Comment by میر مجتبی فضل جو — ۳ دی ’۹۲ @ ۸:۰۹ ب.ظ

دیدگاه‌تان را بنویسید: